tisdag 6 juni 2017

Växtligheter

Idag har jag planterat om en del av grönsakerna som så småningom ska ut till växthuset. Men växthuset ska flyttas först, så jag har ingen brådska med härdningen av växterna, de mår ju bra i fönstret. Vi har provsmakat första gurkorna, många fler är på gång. Dock så har flera tomater blommor, så jag får väl försöka pollinera dem när det är dags 😇 Det har råkat bli lite många tomater, 3 av varje sort. 5 sorter.. så 14 st, för en har jag lyckats ge bort. 4 italienska paprikor, 2 vanlig gurka (men liten variant) och så äter vi ju så mycket snittgurka, så det blir 3 inläggningsgurkor också (druvgurka). Jag köpte en chili när det var bytardag, så den ska jag försöka vårda ömt.
Jag har påbörjat odlingslådorna idag också, men bara 3m-brädorna blev tillsågade, sen började det regna. Men i källaren under lampa har jag rödbetor, mangold (har jag aldrig smakat), purpurkål (röd grönkål)(har jag smakat en gång), vitkål, broccoli, sallad, gräslök, squash. De ska väl ut om nån vecka då jag hoppas att värmen är mer beständig! Jag har köpt gardinen Lill från ikea som visst ska funka att mota bort kålarv/fjärilar allt möjligt som vill ta kål på kålväxterna.

Så vad ska man göra med allt ifall nu det mesta lyckas? Ja, vi sparar nu på burkar (nej, jag tror inte vi behöver fler, mamma 😉), ketchupflaskor mm.. För jag har väl mest tankar kring tomaterna, att göra ketchup, tacosås, såsbas till pasta mm. Men det andra ska frysas in, läggas in mm. Får leta upp gamla husmorsmetoder 😋

Vi har faktiskt köpt ampeljordgubbar också som vi planterat i vanliga blomlådor. De ska hängas högt när det börjar vara jordgubbsdags, och de är till för mig och maken samt infrysning. För i det vanliga jordgubbslandet regerar bärkungen G som älskar alla bär och frukter som finns. Förra året hann jag å maken sno 3 st som vi fick dela på. Lite för lite, tycker vi! A hinner väl oxå äta ett par stycken...

Förra året gjorde vi en fruktlund, och i år gör vi en bärlund på ett annat ställe. Där har vi satt några svart vinbärsbuskar som fanns där hönsen nu är. Vi ska flytta på blåbärstry, och mamma har lovat en slånaroniastickling. Vi har några krusbärsbuskar, men G brukar ju rensa dem långt innan de är mogna. Han är farlig på att äta kart! 😂 Röda vinbär finns i massor, men de brukar vi inte ta tillvara på, de äts av barnen. När jag var på trädgårdsresan för några veckor sen så köpte jag 6 åkerbärsplantor. Jag tror jag sätter dem i skogskanten, det sägs att de förökar sig hejdlöst.. Om inte G hinner före, förstås 😂

Ja, det där med semester.. i år handlar det väl mycket om att vårda och ta vara på det som förhoppningsvis ska ta sig hur bra som helst. Vi brukar ju ändå inte vara borta så många dagar i sträck, så det är väl bra att vi har något att roa oss med 😎

Det här verkar kanske hemskt präktigt.. Men jag är ju lite av en allt-eller ingetmänniska, så när jag kommer på något så är det huvudstupa rätt in i nytt projekt. Så i vår har jag läst flera grönsaksböcker, och sen börjat praktisera odlingen så smått. Lugn, bara lugn, rätt va det är så glömmer vi vattna, och då dör väl minst hälften. Så vi kommer nog att köpa ketchup å tacosås i vinter med 😂

1 kommentar:

Anonym sa...

Du är för go du....puss på er alla.../hon som inte ha nån röst...