måndag 3 juli 2017

Blomning 1 juli

Idag är jag föräldraledig, för barnen har sommarlov. Det ska regna hela dagen, och jag är omåttligt nöjd med att jag varit ute i regnet, med sviarn runt ögonen, och planterat rosor (en Honungsros och Morden Blush) och rensat ogräs! Och planerat ett par andra grejer också. I lördags gick jag runt och fotade litegrann, och idag fann jag att min andra Rhododendron också blommar i år - wow! För ingen av dem har ju gjort det förut, så jag känner mig lite lyckad som fått båda Roddisarna och fruktträden att gå i blom i år. Jag har väl gödslat, eller nåt :-D
Jag vet tyvärr inte helt säkert vad jag har för roddisar, lapparna har åkt bort. Men den första jag har är antingen en Helsinki eller St Michel. Undrar om den här ovan kan vara en Tigerstedt? För den har jag länge velat ha, så jag kanske slog till på en sån för nåt år sen 😃
Det här är från rabatten jag gjorde i fjor, jag är så nöjd med den. Det enda som jag vet har dött är blodflädern, och det är väl inte jättekonstigt, den är inte gjord för att fixa zon 6-7. Men jag ska prova en vanlig fläder nån gång. Jag har för mig att det finns nån som har bättre överlevnadsmöjligheter än blodfläder.
Allium och klematis Riga. Men Rigan håller på att vissna.
Här bakom den lila Alliumen så finns en liten Alpklematis, rosen Centennial och en tuja Brabant. De syns knappt 😂 Jag tror jag kommer att flytta Alliumen när den blommat ut.
Japanska malörten breder ut sig så bra, hoppas den går att dela och sprida lite. Gillar den skarpt just nu!
På förra årets trädgårdsresa med Lappmarkens trädgårdssällskap så gick vi förbi en sån här ädelsyrén, en Andenken an Ludwig Späth. Den doftade ljuvligt, och var ju så vacker, intensivt varm mörklila. Jag har fått några klasar som blommar, och det blåste friskt i lördags, så fotot är inte så bra. Men vacker är den! Jag vill fortfarande ha en Purple sensation, kanske ska tipsa min man om den i födelsedagspresent 😁
Det här är från rabatten jag höll på med för 2 år sen, Spetsmössan breder ut sig friskt, och jag tror jag ska flytta en del av den till ett sälle där det skulle behövas en bra marktäckare. Här har jag satt ut gräsklipp, och nog tycker jag att blommorna verkar ha fått lite fart med den näringen.
Inget bra foto egentligen, men daggrosen är så fin och stubben med...  Ska nog ses i verkligheten! 😊

Sen så slår Louise Bugnet (kanadensisk ros) ut nu, kan nog ses imorgon eller onsdag. Min salig systers mossros, Nuit de young, har knoppar nu, den blommade aldrig förra sommaren. Då verkar den ha lagt krut på att bara växa till sig och bli mycket större. Jag har kommit på en annan idé med trädgåden oxå, så nu vet jag kanske var jag ska plantera lite träd och buskar helt plötsligt! Och då täpper jag till en gångväg. Ja, vi får se, jag har inte grävt hålen än.

1 kommentar:

Bibbi sa...

Hej! Vad duktig du är som är så flitig med att skriva på din blogg. Mitt största intresse är maskinstickning och innan facebook var jag inne på ganska många bloggar och fick tips och idéer. Nu står nästan alla still.